Формувальне оцінювання – ключовий чинник якісної освіти в Новій українській школі
Формувальне
оцінювання – ключовий чинник якісної освіти в Новій українській школі
Оцінювання здійснюється з метою створення сприятливих умов для розвитку
талантів і здібностей кожного учня, формування в нього компетентностей та
наскрізних умінь відповідно до вікових
та індивідуальних психофізичних особливостей та потреб, а також визначення ступеня якості
освітнього процесу та шляхів підвищення його ефективності.
Характерною ознакою оцінювання є рівноправна взаємодія учасників
освітнього процесу, спрямована на формування суб’єктної позиції учня через активне
залучення його до самооцінювання, взаємооцінювання і прийняття рішень щодо
подальшої навчальної діяльності.
Відповідно до Закону України “Про
загальну середню освіту”
оцінювання
грунтується на принципах дитиноцентризму, об’єктивності, доброчесності, справедливості,
неупередженості, систематичності, критеріальності, гнучкості, перспективності, диференційованості,
та конфіденційності, а також плановості, чіткості, прозорості, відкритості,
доброзичливості.
Основними функціями оцінювання є формувальна, діагностувальна,
мотиваційно-стимулювальна, розвивальна, орієнтувальна, коригувальна,
прогностична, констатувальна, виховна. Відповідно до мети оцінювання
пріоритетними є формувальна та діагностувальна функції оцінювання.
Техніки формувального оцінювання
-
Індекс-картки для узагальнення або
запитань;
-
Сигнали рукою;
-
Світлофор;
-
Однохвилинне есе;
-
Вимірювання температури;
-
Мовні зразки(підказки);
-
Трихвилинна пауза;
-
Дві зірки й побажання(взаємооцінювання);
-
Техніка ‘’тижневий звіт’’.
Процедура використання техніки
Індекс-картки
для узагальнення або запитань.
Учитель періодично роздає учням картки із завданнями,
зображеними з обох боків(почергово перевертаючи певним боком):
1. Назвіть
основні ідеї вивченого матеріалу, узагальніть їх.
2. Визначте,
що з вивченого ви недостатньо зрозуміли. Сформулюйте свої запитання…
Сигнали
рукою
Учитель просить учнів показувати сигнали, що
позначають розуміння або нерозуміння матеріалу. Попередньо потрібно домовитися
з учнями про використання таких сигналів:
Я розумію ------- і можу пояснити (великий палець руки спрямований вгору).
Я все ще не розумію ------------(великий палець руки спрямований в сторону).
Я не зовсім упевнений у ---------- (помахати рукою).
Світлофор
У кожного учня є картки трьох кольорів світлофора. Учитель
просить учнів показувати карткою відповідного кольору розуміння(зелений),
неповне розуміння(жовтий),
нерозуміння(червоний).
Після сигналу учитель з’ясовує:
що зрозуміли?
Що не зрозуміли?
Однохвилинне
есе
Техніка, яка використовується з метою представлення
зворотного зв’язку
про вивчене з теми. Для написання есе вчитель може поставити такі запитання:
Що найголовніше ти дізнався сьогодні?
Які питання залишилися для тебе незрозумілими?
Вимірювання
температури
Метод використовують для виявлення того, наскільки
учні правильно виконують завдання. Для цього діяльність учнів призупиняється
запитанням: “Що
ми робимо?”Відповідь
на запитання - демонстрація розуміння
завдання або процесу його виконання. У разі роботи в парах або групах учитель
просить пару або групу продемонструвати процес виконання завдання. Інші
спостерігають.
Мовні
зразки (підказки)
Учитель періодично дає учням мовні зразки(вислови,
підказки), які допомагають будувати відповідь.
Наприклад: Основною ідеєю є ------, тому що ----.
Трихвилинна
пауза
Учитель надає учням трихвилинну паузу, яка дає
можливість обдумувати поняття, ідеї уроку, пов’язати з попереднім матеріалом,
знаннями, досвідом, а також визначитися із незрозумілими моментами.
Я змінив своє ставлення до ….
Я дізнався більше про….
Я здивувався тому, що….
Я відчув….
Я ставився до….
Дві
зірки й побажання (взаємооцінювання)
Застосовується для оцінювання творчих робіт учнів ,
творів, есе.
Учитель пропонує перевірити роботу однокласника. Коли
учні коментують роботи один одного, вони не виставляють оцінки, а вказують на
два позитивні моменти – “дві
зірки”
– і на один момент, який потребує
доопрацювання – “побажання”.
Тижневий
звіт
У кінці навчального тижня кожному учневі пропонується
дати відповіді на запитання
“Чому
я навчився за тиждень?”, “Що для мене залишилося нез’ясованим?”
Основними
видами оцінювання результатів навчання учнів є:
-
Формувальне,
-
Поточне,
-
Підсумкове(тематичне, семестрове, річне),
-
ДПА.
Формувальне оцінювання допомагає вчителю знайти
необхідні доречні слова та коментарі до різних видів робіт: самостійної,
парної, групової, проєктної діяльності учнів. Такі репліки дозволяють зробити
зауваження без зайвих образ, підтримати та надихнути кожного оригінальним та
несхожим на інших коментарем.
Кожному буде приємно прочитати у своєму зошиті слова
підтримки від учителя:
Ти робиш впевнені кроки вперед.
Ти вже маєш значні успіхи в цьому.
Щоразу краще.
Так тримати.
Я вражена твоєю роботою.
Дякую за відповідальне ставлення до роботи.
Я ніколи не бачила, щоб хтось робив краще.
Ти дійсно на вершині.
Я дуже пишаюсь тобою.
Вітаю, тобі підкорилось складне завдання.
Щиро радію твоїм успіхам.
Якщо ви бажаєте емоційно підтримати здобувача освіти,
скористатись можна такими формулюваннями:
Щодня тобі вдається краще.
Тепер тебе ніщо не зупинить.
Ти рухаєшся у правильному напрямку.
У тебе є прогрес.
Це дійсно щось неймовірне.
Ти вдосконалюєшся.
Ти перевершила себе.
Ти докладаєш багато зусиль – у тебе все вийде.
Якщо у роботі є деякі незначні помилки, доречно
використати наступні форми вербального оцінювання:
Ти робиш значні успіхи.
Рада за тебе.
Ти швидко вчишся.
Твоя думка цікава.
Це дуже втішно.
Продовжуй у тому ж дусі.
У тебе виходить дуже добре.
Я знала, що ти впораєшся.
Ти на правильному шляху.
Значно краще.
Якщо у роботі є певні помилки, доречними будуть такі
фрази:
Уважно перевір це завдання.
Відшукай помилку.
Тут сховалась помилка.
Треба потренуватися ще.
Не поспішай.
Уважніше, будь ласка.
Спробуй самостійно знайти помилку.
Не все вдалося, наступного разу буде краще.
Є над чим працювати, я тобі допоможу.
Хід розв’язку
правильний, спробуй знайти помилку.
Якщо робота виконана бездоганно, доречними будуть такі
фрази:
Супер.
Талановито.
Дивовижно.
Бездоганно.
Чудова робота.
Гарна думка.
Геніально.
Неймовірно.
Фантастично.
Приголомшливо.
Ідеально виконано.
Краще не буває.
Оригінально.
Відмінний результат.
У тебе все вийшло.
Методи
формувального оцінювання: графічні, наочні, текстові, фато,
відео, консультації.
Завданням
формувального оцінювання є:
-
Сприяти впевненості учня у власних силах;
-
Надавати орієнтири, корисні поради;
-
Сигналізувати про складнощі;
-
Забезпечувати діалог ‘’учитель – учень’’;
-
Формувати стратегію успішного навчання.
Принципи
формувального оцінювання:
1. Учитель
постійно забезпечує зворотній зв’язок
, надаючи учням коментарі, поради щодо їх діяльності.
2. Учні
беруть активну участь в організації процесу їх власного навчання.
3. Учитель
змінює техніки і технології навчання в залежності від зміни результатів
навчання учнів.
4. Учитель
усвідомлює, що оцінювання тільки за допомогою виставлення деякої кількості
балів різко зменшує мотивацію та самооцінку учня.
5. Учитель
усвідомлює необхідність навчити учнів принципам і способам покращення власних
результатів.
Переваги
формувального оцінювання:
Для
вчителя
-
Чітко сформулювати освітній результат,
який потрібно отримати та оцінити в кожному окремому випадку та організувати,
відповідно до цього, свою роботу.
-
Зробити учня суб’єктом освітньої та оцінювальної
діяльності.
Для
учня
-
Вчитися на помилках.
-
Зрозуміти, що є важливим, а що другорядним.
-
Зрозуміти, в яких видах діяльності є
успіхи.
-
Визначити, чого вони не вміють робити.
Оцінювання підсумкове
передбачає допомогти учням усвідомити способи досягнення кращих результатів
навчання. Здійснюють його з метою отримання даних про рівень досягнення учнями
результатів навчання після завершення освітньої програми або окремих освітніх
компонентів.
Основою
підсумкового оцінювання є:
-
Результати виконання тематичних
діагностувальних робіт;
-
Записи оцінювальних суджень про результати
навчання;
-
Зафіксовані на носіях зворотнього зв’язку з батьками;
-
Спостереження вчителя у процесі
формувального оцінювання.
Підсумкове оцінювання за
рік з таких предметних галузей, як: технологічна, інформатична, мистецька,
фізкультура
Потрібно здійснювати
шляхом узагальнення даних, отриманих під час формувального оцінювання, з
урахуванням динаміки результату навчання.
Поточне формувальне оцінювання здійснюють з метою
допомогти учням усвідомити способи досягнення кращих результатів навчання.
Контроль і оцінювання в умовах компетентнісної освіти
– це розвиток конкретного учня, формування його особистих якостей, розуміння
школярем власного поступу.
Отже, формувальне оцінювання – це цілеспрямований
неперервний процес.
Коментарі
Дописати коментар